Nouvelle version 8.7

Sep 08 2019

A découvrir dans cette dernière livraison, des nouveautés qui apportent une amélioration substantielle à l'ergonomie générale, et à la productivité :

Résumé coureur sur la recherche

Vous avez besoin d'obtenir rapidement une info sur un participant, par exemple son classement par catégorie ? Vous connaissez déjà le raccourci Ctrl+f qui permet de taper le numéro de dossard ou une partie du nom du concurrent recherché, et de le retrouver dans les résultats de la recherche.

La nouveauté du jour : le résumé complet des données des concurrents est maintenant directement intégré au panneau de recherche. Plus rapide et plus confortable que jamais. On peut par exemple consulter une série de résumés très facilement. La validation par entrée est utilisée pour afficher le formulaire d'édition des résultats du concurrent, l'opération que vous souhaiterez le plus souvent effectuer pour continuer, si nécessaire.

Recherche de commandes à exécuter

Bien que l'organisation du ruban et de ses icônes soit déjà claire et pratique, il vous faut toujours 1 ou 2 clics pour ouvrir une fonctionnalité, en plus d'un petit effort de pensée pour se rappeler de la zone où le retrouver.

Avec le raccourci clavier Control+Maj+P, le champ de recherche de coureur se transforme en une recherche de commande. Tapez par exemple 'po' pour tomber sur le panneau des Podiums et l'ouvrir.

Aussi rapide que facile, sans compter que les dernières commandes utilisées apparaissent en priorité pour encore plus de confort. C'est donc un moyen pratique pour répéter une même opération. Une fois l'habitude prise, vous ne voudrez sans doute plus revenir en arrière...

Statistiques des pointages

Plus accessible que regroupées avec les stats de progression complètes de l'épreuve, on peut maintenant obtenir un aperçu rapide des stats courantes pour un pointage, en gardant la souris au-dessus son entête d'onglet.

 

Et voici la liste des autres nouveautés :

Pointages

Directement depuis la grille des résultats, il devient possible de glisser-déplacer des cellules de temps d'un pointage vers un autre. Valable y compris pour l'arrivée, et pour toute une sélection de lignes le cas échéant.

Lorsque le filtre de grille "Temps de pointages incohérents" est actif, les cellules pour lesquelles le temps est anormal sont dessinées en rouge (temps inférieur à celui du pointage précédent).

Inscriptions via le réseau

Le statut Non-partant des participants peut désormais être modifié depuis la page de gestion des engagés à travers le réseau local.

Indicateur Pointé au départ

Certains d'entre vous utilisent souvent un pointage - non publié - afin de garder trace de qui a été vu avant le départ ou pas. Cette information est utile, mais ne nécessite pas vraiment d'être un chrono, d'apparaître dans la grille des résultats, ni de s'immiscer parmi les pointages de course. Egalement, elle ne devrait pas être concernée par les contrôles de sécurité liés à l'heure de départ de la course ou son statut terminé.

Nous avons donc introduit une nouvelle donnée Pointage départ, qui est une simple valeur oui/non et qui est affichable/filtrable dans la liste des engagés. Et le paramétrage des acquisitions propose une nouvelle destination pour alimenter cette donnée à partir d'un import de fichier ou d'une connexion directe à un lecteur RFID.

 

Classements par équipes

Des critères de calcul spécifiques peuvent maintenant être enregistrés en association avec un classement personnalisé, de la même manière que pour les différentes courses.

----

Une nouvelle option de calcul permet de spécifier une condition de filtre des participants, qui s'appliquera en amont du processus de calcul.

Elle permet de résoudre simplement les cas où le classement par catégorie doit se faire sur une sélection de coureurs qualifiés uniquement (ou autrement dit doit exclure des coureurs non qualifiés). En règle générale ces coureurs sont identifiés par une donnée d'inscription.

Précédemment, il était déjà possible de définir un classement avec ce filtre et de demander un classement par équipes basé sur ce classement. Mais c'était plus de manipulations - en particulier si à faire pour plusieurs courses - et l'exploitation des classements pour exportation notamment n'était pas garantie.

Note complémentaire : lorsque les concurrents sont filtrés en amont, la conséquence est qu'il ne sont totalement exclus pour le calcul des rangs individuels. 3ème signifie bien 3ème de la sélection filtrée. On obtient quelque chose de différent en utilisant l'option Autres conditions sur les concurrents, par exemple pour spécifier une règle de type maximum 1 étranger par équipe. Dans ce cas des concurrents se verront exclus des équipes retenues pour le classement mais seront toujours inclus dans le calcul des rangs individuels.

Configurations d'écran pour le G-Live

Une nouvelle variable peut être incluse dans les éléments de l'écran, pour obtenir un temps défilant de l'écart avec le leader de la course. Le compteur se déclenche à chaque passage d'un leader de course sur une ligne chronométrée, donc compatible avec un événement multi-courses ou une course à tours.

----------------

Une nouvelle fonctionnalité bien utile : vous pouvez maintenant enregistrer des configurations d'écran sur votre compte utilisateur Génialp, en ligne. Ce qui veut dire qu'ils deviennent disponibles pour un partage rapide avec d'autre PCs de l'entreprise ou pour l'installation d'un nouveau PC par exemple.

 
---------------
 
Et toujours dans le même menu, l'entrée Importer des exemples vous permettra de découvrir un nouveau modèle d'écran ajouté à la livraison. Prêt à l'utilisation, ou simplement là pour votre inspiration.
Nommé Responsive lap race - taillé pour un écran TV horizontal, polices et couleurs attrayantes, tailles et positions des objets qui s'adaptent pour remplir l'espace, compteur des tours restants qui se change en drapeau à damier quand tombé à zéro + écart avec le leader + meilleur tour.
On attend vos idées !
 

Vidéos de l'événement pour le G-Live

Vous vous souvenez qu'il était déjà possible d'associer une vidéo (youtube ou autre) de la ligne d'arrivée de l'événement, pour la retrouver sur le G-Live en ligne sur la fiche détaillée d'un concurrent. La vidéo démarrant quelques instants avant son passage sur la ligne.

Pour aller plus loin dans la même veine, on peut maintenant déclarer un nombre quelconque de vidéos. Chacune sera au besoin associée à un pointage, à une course ou encore à une étape. Toutes les vidéos pertinentes pour un concurrent s'afficheront sur son résumé en ligne.

Courses à tours

Utile pour certains cas de courses auto-moto, une nouvelle option permet de définir une fin de course comme une durée plus 1 ou plusieurs tours. Pour répondre à ce genre de règles : lorsque le leader de la course passe la ligne une première fois une fois que la durée de course est expirée, chaque concurrent doit encore effectuer un (ou n) tour(s) supplémentaire(s).

Catégories FFA

En anticipation des changements annoncés par la fédération, sont livrées les nouvelles catégories que vous pouvez charger en remplacement des anciennes :

A compter de novembre, ces catégories deviendront celles par défaut pour la création d'un nouvel événement mais les anciennes resteront à disposition.

 

New release 8.7

Sep 08 2019

To discover in this latest delivery, some cool new features to improve the overall ergonomics and your productivity:

Search and Athletes summary

Want to get some quick info about a participant and its results? You know you can press Ctrl+f and type either a bib number or part of the participant name, then browse the matches.

What's new now: the athlete summary is directly integrated into the search panel. Faster and more comfortable, you can watch at many summaries in the same row. Moreover, hitting the Return key now opens the result entry form for the participant, which will be the most likely thing you need at this stage.

Search for commands

Though the ribbon organization for feature access is great, you still need a couple of clicks to open something, plus a small mind effort to remember in which area it stands.

Working with keyboard is maybe kind of a geek thing, but all of you might benefit from this new ability: type Ctrl+Shift+P, and then a few letters for what you're looking for. For instance, 'po' to find out the Podiums pane and open it.

You'll see it's as fast as easy, and it remembers what were your latest selections to make it even more comfortable. Means it can be a convenient way to repeat an operation. Betting you can't do without it anymore after you're accustomed...

Figures for split points

More accessible than grouped together with the whole event progress numbers, you can now have a quick overview of the ongoing stats for a split point, keeping the mouse over its page header.

 

And here's the list of other improvements:

Split points

When working on the result grid, you can now drag time cell values from a split point to another one. This is valid for the finish line as well, and it can work for a selection of rows in a single operation.

When the grid filter 'Inconsistent split times' is on, cells for the anomalies are displayed in red (time value is lower than the previous one).

Network registrations

Non-starter status of participants can be edited from the remote participant entry page.

Start check flag

Some of you often use a split point - unpublished - dedicated to know which participants where seen before start. The information is useful, but somehow doesn't deserve to be a timestamp value, to appear on the result grid, nor to mix up with other split locations. Also, it shouldn't be concerned by safety checks on the race start time or the race terminated status.

Thus we've introduced a new Start check data, which is a simple yes/no value you can see/filter in the participants grid. And the acquisitions settings propose a new target to feed this data from a file import or a direct connection to an RFID device.

 

Team rankings

Some specific calculation criteria can now be assigned to any custom classification, as it was already possible at the level of a race.

----

A new computation option now allows to set a filtering condition for participants, which will be processed upstream for the ranking calculation.

For example this solves easily the case when your team ranking must be made upon some qualified competitors only. Those are usually flagged by a registration data.

Before that, you could still define a classification with the filter and ask the team ranking to be calculated for this classification. But it was a bit more juggling - specially if you had to replicate it for many races - and it made the export of the right ranking not so immediate.

Additional note: when participants are filtered upstream, it means they aren't taken into consideration when calculating the individual rank of individuals. So 3rd means the 3rd of the filtered selection. You get something different if you use the option Other conditions on competitors, for example to tell you want max. 1 foreigner in a team. In this case some competitors will be excluded from teams but they will still count for the individual ranks calculation.

Screen configurations for G-Live

A new variable can be embedded into screen widgets, in order to get a running counter of the time gap with the race leader. This counter will extinguish itself after a few minutes, and will start again when another race leader crosses the finish line - for a new race or a new lap.

-----------

You can now save your configurations on your Genialp online user profile. Means they can be easily shared through the company, and easily downloaded on a newly installed PC.

 
----------
 
While there, the menu Import some samples will bring you a new screen template added to the delivery. Ready to use, or available for your inspiration.
Named Responsive lap race - sized for a convenient TV screen, nice fonts, adapting widget sizes and positions to fit the space, remaining laps counter changing as checkered flag when down to 0 + gap with leader + best lap.
Waiting for more ideas!
 

Event videos on G-Live

Remember you can declare an online video of your finish line (youtube or other) so that it's shown on the athlete summary on G-Live, starting at the time he/she actually crossed the line.

To follow this idea, you can now declare as many videos as you have. Associating them with the right split point, race, or even stage. All the relevant ones for a competitor will show up on his summary.

Lap races

Useful for some motorsport races, a new option allows a race termination setting as a duration + 1 or more laps. To comply with this kind of rules: when the race leader crosses the line a first time after the race duration is over, every rider is due to complete one (or n) additional lap.

 
 

Nouvelle version 8.6

Jun 13 2019

La mise à jour saisonnière, avant qu'il ne fasse trop chaud à l'ombre...

Raccourci départ de course

Nouvelle entrée de menu pour la saisie d'un départ de course : option plus rapide que l'ouverture de la liste des courses, recherche de la course dans la liste et validation. Utile également pour une prise de départ au clic souris, en choisissant de valider par le bouton Heure PC.

Autre amélioration au passage, le menu contextuel ne s'ouvre plus sur un clic droit mais sur un simple clic et une flèche apparaît sur le bouton au passage de la souris. Soit plus de chance de découvrir ou re-découvrir son existence. Idem pour la fonction marquer une course comme terminée qui était déjà présente dans ce menu.

G-Live

Pour ceux qui utilisent l'option du bandeau d'entête (header) pour leur G-Live en ligne, l'exemple de bandeau livré (fichier header.html) inclut maintenant un élément HTML capable d'afficher le logo de l'événement.

Si cet élément est présent dans votre bandeau, tout ce qu'il vous reste à faire est de renseigner l'adresse du logo dans les propriétés de l'événement Wiclax (Ecran des options / onglet Publication Web). Et le logo apparaîtra au chargement de l'épreuve en ligne.

Courses en relais

Nouvelle option pour gérer une course en relais en mode 1 puce par équipe.

Les principes de base de gestion des courses en relais restent valables.

Chaque relayeur est toujours inscrit individuellement avec son propre dossard. Les équipes sont enregistrées avec un numéro d'équipe, et c'est ce numéro qui sera identifié par la puce (par ex. id puce 4000 pour l'équipe n°4000 avec des dossards d'équipiers de 4001 à 400x).

Lorsque les acquisitions de passage arriveront, Wiclax déterminera quel relais est concerné (qu'il s'agisse d'une arrivée de relais ou d'un pointage intermédiaire) en fonction des résultats déjà présents, et le classement final présentera tous les détails de performance pour chaque relayeur.

Courses par équipes

Sur la base d'un événement globalement déclaré par équipes, il est maintenant possible de spécifier qu'une des courses à l'intérieur de l'événement est une course individuelle.

De cette manière vous pouvez plus facilement mixer des courses individuelles et par équipes dans un même fichier, jusqu'à l'étape de publication où on retrouvera classement par équipes/individuel selon la course.

Cyclisme

Pour adaptation aux dernières règles de l'UCI, il est maintenant possible de saisir des pénalités de points qui affecteront le classement de la montagne plutôt que le classement par points (sprints).

Impressions

Lors de l'impression d'un classement par équipes, l'option du nombre de concurrents à imprimer comme détail de chaque équipe (tous, aucun, ...) est maintenant directement disponible sur l'aperçu avant impression.

La liste détaillée des équipes (avec liste des équipiers) est maintenant compatible avec le mode vignettes, et affiche des drapeaux pour les nationalités d'équipe. Le mode standard a aussi été amélioré pour une plus grande compacité.

Module Championnats

Plus souple que jamais, vous pouvez maintenant choisir la clé de fusion qui sera utilisée pour reconnaître un même coureur dans les différents fichiers de course.

La clé reste par défaut le nom-prénom, originellement prévu pour des événements pour lesquels aucun contrôle global des inscriptions n'existe. Mais vous pouvez décider de faire la fusion sur les numéros de dossards, les numéros de licence, ou n'importe quelle donnée personnalisée qui se retrouve dans tous les fichiers de course.

Classements généraux

Nouvelle option pour obtenir les concurrents "DNF" en pied de classement. Elle s'applique principalement à ceux qui n'ont pas participé à toutes les étapes requises. Ces concurrents ne sont techniquement pas classés mais apparaissent sur la grille avec le détail de leurs performances pour les étapes qu'ils ont effectuées.

Courses à étapes

Pour vos événements gérés en mode étapes indépendantes, une nouvelle colonne "Etapes" est disponible sur la grille des engagés. Elle affiche des indicateurs visuels pour retrouver rapidement à quelle(s) étape(s) un dossard est affecté.

De plus la colonne peut être triée ou filtrée, permettant de nouvelles possibilités de travail sur un ensemble de concurrents déterminé, par exemple tous ceux associés aux étapes 1 et 3. 

Formats d'export personnalisés

Un numéro d'étape peut maintenant être spécifié pour une variable à exporter, qui sera autre que celui de l'étape exportée.

Permet par exemple d'exporter une grille incluant l'heure de départ des coureurs sur l'étape suivante, ou leurs résultats (temps, place) sur chaque étape.

Contre-la-montre par équipes

En mode cyclisme UCI, le temps net des coureurs recevra automatiquement la valeur du nième coureur de l'équipe, lorsque le critère du classement par équipes de l'étape est le "temps du coureur de rang n".

Filtre puces

En complément du filtre général, il est maintenant possible de saisir une liste d'identifiants à exclure, qui sera enregistrée au niveau de l'épreuve (pas globalement). Utile pour les cas où une puce de test est restée en circulation, et revient systématiquement sur un import de fichier.

Divers

  • Pénalités et bonifications: elles peuvent maintenant être saisies par copier-coller d'une liste, issue d'un classeur Excel ou autre. Utile pour certains cas particuliers où un grand nombre d'entrées est à enregistrer.
  • Impression : nouvelle option pour insérer un saut de page entre chaque groupe. Par exemple pour une grille de résultats groupée par catégories.
  • Abandons : similaire à la saisie d'une liste de non partants, une nouvelle entrée du menu concurrent permet la saisie d'une liste de dossards à marquer comme abandons. Au passage le dialogue de saisie des dossards a été amélioré pour afficher quelques données utiles sur le dossard en cours de saisie - nom du concurrent, sa course et son statut.
  • Filtres: nouvelle option sur le contrôle de filtre des grilles (en haut à droite), qui permet d'isoler les dossards inconnus créés suite à une lecture de puce.
  • G-Live: améliorations sur la présentation de la cartographie - légende et profils de course - pour les écrans de smartphone.

New release 8.6

Jun 13 2019

Our regular update, before the season gets too hot...

Race start shortcut

New menu item to enter a start time for a race: quicker option than loading the race list, looking for the right race item and validate. Also can be helpful if you intend to simply record a gun start with the mouse, using the PC clock.

And to enhance further the UX at this place, the contextual menu doesn't show anymore on a right click but instead a drop-down arrow appears on mouse over and a regular click does the job. So you have more chances to discover/remember the feature, which comes along the pre-existing menu to flag a race as terminated.

G-Live

For those using the header option for their G-Live online, the default header content provided as a template (header.html) now includes an HTML element to load a logo for the current event.

If the header is in place, all you'll have to do is filling the new property in Event options screen / Web publication of your events. When browsing the event online the logo will show up.

Internationalization

Pursuing our efforts to provide a great experience to most of you, the job of translating documentation in Spanish has been started.

Relay races

A new option is now available to handle a relay race when runners/riders/... will share a unique chip for a whole team. It's still based on the Relay races management principles explained in the inline help files.

In practice, it allows to register all individuals with their own bib number. In addition you'll have to manage team numbers data and the chip ids will point to it (ex. chip id 4000 for team #4000 with teammates bib range 4001-400x).

When passing acquisitions come down Wiclax will determine which leg is concerned (including leg finish or intermediate splits) and the final ranking will show all the details you expect by participant.

Team races

Having an event globally set as a team race, you can now specify that a specific race of it is an individual one.

Means you can more easily mix team and individual races in a single event, up to the web publication where you'll retrieve a team ranking when necessary, and a regular individual ranking for individual races. 

Cycling

To catch up with a new point of the latest UCI regulations, you can now enter some points penalties that will be effective on the climbing classification instead of the points (sprints) classification.

Printout

When printing a team ranking, the option for the team participants display (all, none, ...) is now directly available on the print preview.

The detailed team list (including participants) is now compliant with the thumbnail mode, and shows flags for the team nationality. Standard mode has been enhanced as well for a better density.

Championships module

More flexible than ever, you can now chose which merging key will be used to recognize a same competitor in the different race files.

The key remains by default the competitors full names, originally made for events where no overall control of the registration data exists (i.e. each event registration process is made independently). Then you can now decide to merge on bib numbers, license numbers, or any custom data that will be found in all race files.

General classifications

New option to allow for "DNF" competitors to appear listed at the end of the ranking. It applies to those who typically didn't participate or finish all the required stages. They get appended to the grid, with a DNF status but allowing to display the detail of their performances for the stages they run.

Stage races

For your events managed as independent stages, you now have a new column named 'Stages' available for the participant list. It displays some visual flags to quickly see on which stage each individual is registered.

Furthermore the column can be sorted or filtered, bringing new abilities to work on participant subsets like for instance all those registered on stages 1 and 3. 

Custom export formats

A stage index can now be specified alongside a variable to export, other than the one of the exported stage.

Gives the ability for instance export a grid including the start time of the next stage, performances (time, rank) for each stage, etc...

Team time trials

In UCI cycling mode, the net time for riders will be automatically set with the value of the nth rider of the team, when the criteria for the team classification of the stage is actually the "time of competitor of rank n".

Chip filtering

In addition to the general filter, it's now possible to enter a list of single ids to exclude that will be saved at the event level (not globally). Useful for cases when a test chip has remained on the circuit, and comes back again and again with a regular import.

Miscellaneous

    • Penalties and bonuses: they can now be entered by pasting an external list. Useful in some specific cases where you'll have a bunch of them to enter.
    • Printout: a new page settings option brings the ability to insert page breaks between groups. For example in a result list grouped by categories.
    • Withdrawals: similar to entering a list of non-starters, a new item from the competitors menu now allows to enter a list of bib numbers to mark as withdrawals. The bib list entering dialog has been enhanced to display a few useful information on the bib being typed - competitor's name, race and status.
    • Filters: new item for the grid filtering control (on the right-top corner), allowing to isolate unknown participants created after a chip read.
    • G-Live: improvements on the display of map legend and track profiles, on smartphone screens.
 

New cloud data service

May 20 2019

We're excited to introduce our new cloud service, that you can start to use with your user account.

The service is designed as a hub for all your remote RFID readers, at a time where most of them can now connect to the network and send their data.

With 2 main bonuses compared to similar vendor solutions:

  • you can use it the same way with many different systems from various manufacturers - we know for sure that a majority of timers don't rely on a single supplier for equipment
  • it makes the bridge between your devices and Wiclax, for a new real time experience

Already compatible with systems from RFID Timing, uRTime and J-Chip.

Race Result, Macsha and Trident are ongoing but still in Beta test.

Note: the service is right now available for free, but please notice that the conditions might evolve in the future.

How to get started

Navigate to the page genialp.com/mysplits

Bind a reader to the account - the instructions to find its ID and to setup the device will be displayed at this step.

Start the reader: you will see it immediately online on the web page. Chip passing will also appear as soon as they get collected.

 123

1 the device name, and a temporary location name if set. Click to edit the device properties

2 the current status when the device is connected: clock, reading state, battery,... (depending on availability)

3 the number of passings for the day, and overall. Date of the last one. Click to display passing data as a list.

In action with Wiclax

To stay in line with our philosophy, the background logic is as simple as possible:

  • you can send the readers in nature without any specific new setting: no split location to update, no history file to clean
  • on the back end, you just care about a reader and the time period during which it stays on a timing location

Create a new acquisition, type Online passings

Enter your Génialp account credentials, and drop down the Split id/File selection box to select your device.

Activate the acquisition, and here you are: chip reads will start to land in real time in your event, and you'll be able to rewind any previously transmitted data.